We gaan het even over een andere boeg gooien! Ik moet nodig gaan brainstormen voor illustrators in het Anime genre. Maar omdat ik ook nog altijd fan ben (en zal blijven) van pixelart ben gaat dit blog van deze week daar over!

Maar wat is pixelart nou precies?

Een goeie maar logische vraag!

Een doll die ik vorig jaar heb gemaakt. Klik erop voor de base

Je kent het woord pixel vast. Pixel zijn ontzettend kleine vierkantjes op je beeldscherm. Ze vormen samen je gehele afbeelding/foto. Vaak wordt op een PC/Macbook ook aangegeven met pixels hoe groot een afbeelding is.

Met pixelart is dat hetzelfde. Je maakt met die kleine vierkantjes je uiteindelijke afbeelding. Het is uiteraard een vorm van digitaal kunstwerk. Traditioneel kan ik me niet echt voorstellen of dit ooit mogelijk is.Vroeger werden heel veel afbeeldingen gemaakt voor 2D/8bit en 16 bit spelletjes.Denk hierbij aan gameboy spellen van vroeger of Habbo Hotel.

Een paar jaar geleden kwam er een hype op het pixelen. En dan vooral het pixelen van dolls. Deze vorm van pixelart kan je vergelijken met het maken van een Dollmaker.

 

Ingezoomd zie je alle vierkantjes zitten.

Je kiest een base (naakt poppetje) van internet of ergens anders en die geef je mooie kleding , een leuk kapsel, accessoires en eventueel nog een achtergrond. Datzelfde die je in principe ook bij een dollmaker. Alleen dan maakt men niks zelf. Bij pixelen van dolls maakt men vaak alles zelf , op de base na. Tenzij die ook van degene zelf is. Een hoop van deze ‘dollers’ maken ook eigen bases om te gebruiken en bieden ze ook aan voor andere dollers om te gebruiken. Vaak wel met wat regeltjes ;). Als je die volgt en altijd terug linkt naar de maker van de base is er niks aan de hand! Vele maken naast deze Dolls ook andere dingen. Achtergrondjes, Icons , voorwerpen en nog veel meer! Waarschijnlijk kan je het zo gek maken als je wilt.

Achtergronden en items kan je verdelen in 2 categorieën : non-isometric en isometric. Wat houd dan in? Vrij simpel : Isometric zijn de pixels die je van meer kanten kan zien , 3D vaak. Non-isometric zie je gewoon van voren, ‘platte ‘ pixels.

De meeste pixelaars gebruiken het ouderwetse Microsoft Paint(voor windows) of Pixen (voor Mac) voor hun pixelwerk. Sommige een beter programma met meer snufjes zoals Adobe Photoshop, wat ik dus gebruik voor alle pixels, waarom? Omdat ik dan verder kan inzoomen en met lagen kan werken. Mocht het fout gaan, verwijder ik gewoon die ene laag i.p.v. steeds gummen.

Volgende blog ga ik hier eens weer wat verder over in, laat ik mijn favorieten zien en nog meer!

 

Post Navigation